2

home2

trein3

trips2

tuin2

zaterdag 23 februari 

Vandaag gaan we met museummaterieel van Interlaken Ost naar Giswil en terug. In Interlaken Ost staat de stoomtrein van de Ballenberg Dampfbahn gereed. De rit voert ons langs de Brienzersee naar Meiringen. De wagons blijken onverwarmd en dat mankement wordt gedurende de dag in toenemende mate onaangenaam. Gelukkig worden plaids ter beschikking gesteld. Maar desondanks verkiest een aantal medereizigers de terugreis in een verwarmde trein van de Zentralbahn te maken. In Meiringen wordt van loc gewisseld en we gaan met een tandradstoomloc de Brünigpas op. Op het hoogste punt, Brünig-Hasliberg, wordt een historische electrische loc voor de trein gezet en die brengt ons naar het eindpunt Giswil. We lunchen tegenover het station en gaan op dezelfde manier terug naar Interlaken, zij het met een door de koude uitgedund aantal passagiers.

 

In het station Oberried, met de Brienzersee op de achtergrond

In het station Oberried, met de Brienzersee op de achtergrond

 

 

In Meiringen wordt de tandradloc voor de trein gezet

In Meiringen wordt de tandradloc voor de trein gezet

 

De tandradloc wordt op het station Brünig-Hasliberg vervangen

De tandradloc wordt op het station Brünig-Hasliberg vervangen

 

Aankomst in Giswil met de inmiddels door een electrische locomotief getrokken trein

Aankomst in Giswil met de inmiddels door een electrische locomotief getrokken trein

 

's Avonds vindt het afscheidsdiner plaats. De beide achtereenvolgende reisleiders krijgen lof toegezwaaid, Geert uiteraard bij afwezigheid.

 

zondag 24 februari

We staan vroeg op en nemen de trein van Interlaken West naar Frankfurt am Main. De reis verloopt voorspoedig en we halen onze overstap in Frankfurt op de trein naar Amsterdam. We lopen onderweg naar Keulen vertraging op, maar door de ruime geplande stilstand in Keulen kan die worden opgevangen. Nog voor Zevenaar komt de trein even tot stilstand, maar tot veler verrassing blijkt de trein op Nederlands grondgebied normaal verder te rijden. Door werkzaamheden op het station Utrecht CS komen we aan op het spoor tegenover het spoor waar onze aansluitende trein naar Almere vertrekt, een ongekende luxe. Nog is ons geluk niet op, want in Almere sluit de bus perfect aan op onze trein en dat hebben we wel eens anders meegemaakt.

 

We kijken terug op een fantastische reis, met mooi weer, veel sneeuw, prachtige landschappen, boeiende trein- en tramritten en een goede sfeer (de volgorde is willekeurig). En een strakke leiding natuurlijk.

 

Naar 22 februari