2

home2

trein3

trips2

tuin2

3 juli

De laatste groepswandeling voert ons naar de beroemde Settle and Carlisle Railway. Deze spoorlijn loopt door onherbergzaam en nauwelijks bewoond gebied en is de derde spoorverbinding met Schotland, naast de beide kustlijnen. Om die reden werd de lijn met opheffing bedreigd, maar maatschappelijke weerstand heeft dat belet. Beroemd is het Ribblehead-viaduct en dat is handig te bereiken via het station Ribblehead en de nabije herberg, waar we koffie en gebak voorgeschoteld krijgen. Vanuit het herentoilet (''a loo with a view'') is het viaduct (althans voor de heren) al te zien. We zien vanaf een heuvel een stoomtrein over het viaduct rijden, The Fellsman die met regelmaat van Lancaster naar Carlisle rijdt. Het is grijs weer en dus hebben we geen last van de minder gunstige stand van de zon.

 The Fellsman stoomt over het Ribblehead-viaduct op weg naar Carlisle

The Fellsman stoomt over het Ribblehead-viaduct op weg naar Carlisle

De wandelroute loopt vanaf het viaduct door een verlaten en woest gebied waar geen ander verkeer mogelijk is en dus moeten we de wandeling, eens begonnen, ook afmaken. We worden op een ware survivaltocht getrakteerd. Van een pad is al gauw geen sprake meer en we lopen door het hoge gras, af en toe door de modder en we kruisen een snelstromende beek door van de ene steen op de andere te springen.

De wandelroute naar Dent voert over een beekje

De wandelroute naar Dent voert over een beekje

We passeren een eenzame boerderij die door kalkoenen bewaakt wordt en we genieten ondanks de ontberingen van de prachtige flora. De klim naar het station Dent is moordend steil.

 Bij Dent worden we beloond met dit prachtig landschap

Bij Dent worden we beloond met dit prachtig landschap

Er is nog tijd voor een slag tussen Dent en Ribblehead, waarbij we over het viaduct rijden. Via Dent sporen we verder naar Carlisle, om via de Westcoast Mainline in sneltreinvaart naar Lancaster te gaan. Onze bagage is vanuit Leeds per koerier naar het hotel in Lancaster gebracht en we treffen die er keurig aan. Het avondeten in het historische hotel gebeurt ook al in sneltreinvaart. Het hotel heeft wel sfeer, maar er zijn wat praktische problemen. Zo is ons raam met stopverf aan het kozijn vastgehecht en is brute kracht nodig om het raam te kunnen openen.

 

4 juli

Het is onze laatste vrije dag. De dag begint grijs, maar gelukkig knapt het weer zienderogen op en het wordt nog een heuse zomerdag.

We gaan naar Manchester en bekijken het stadscentrum. De Victoriaanse en Edwardiaanse gebouwen worden er afgewisseld met moderne constructies, die niet allemaal even fraai zijn. Er is een frequent tramverkeer (met hoge perrons, gezien de positie van de deuren van de trams) en achter de gebouwen blijkt zich een netwerk van smalle kanalen met sluisjes uit te strekken, waar speciale boten in passen.

 Trams van Metrolink in Manchester kruisen elkaar op St Peter's Square

Trams van Metrolink in Manchester kruisen elkaar op St Peter's Square

 

Een van de kanalen in het centrum van Manchester

Een van de kanalen in het centrum van Manchester

Er is nog tijd voor een kort bezoek aan Liverpool. Deze stad is minder hectisch dan Manchester en de bebouwing is er harmonischer. Fraaie gebouwen uit de 19de eeuw staan er naast prachtige voorbeelden van moderne bouwkunst en de beeldkwaliteit van het stadscentrum is uitstekend. Heel fraai is het waterfront langs de Mersey en het zonlicht speelt vrolijk op de kabbelende golfjes van deze riviermonding.

Het voormalige stationshotel van het station Liverpool Lime Street

Het voormalige stationshotel van het station Liverpool Lime Street

 

 Victoriaanse gebouwen langs de Mersey met het standbeeld van koning Edward VII

 Victoriaanse gebouwen langs de Mersey met het standbeeld van koning Edward VII

Naar 1 en 2 juli      Naar 5 en 6 juli