27 en 28 juni
De reis begint relaxed, want we moeten pas in de namiddag op het station Heemstede-Aerdenhout zijn en dus hebben we voldoende tijd om daar te geraken. Een touringcar brengt ons naar de haven van IJmuiden, waarbij we restanten van de vroegere spoorlijn tegenkomen. We krijgen op de veerboot Princess Seaways een fraaie buitenhut. De overtocht naar Newcastle verloopt probleemloos, maar we komen in een regenachtig Engeland aan. Een touringcar vervoert ons naar het eerste reisdoel, de Tanfield Railway.
De Tanfield Railway ligt wat afgelegen in het graafschap Durham en is niet met de trein te bereiken. Ook doen ze nog niet veel aan publiciteit en om deze redenen krijgen ze niet zoveel bezoekers. Dat is echter ten onrechte, want ze hebben een indrukwekkende locomotievenloods en een emplacement waar tal van (stoom)locomotieven en rijtuigen staan, voldoende voor wel vijf museumbedrijven. Wel is er nog voor jaren opknapwerk te doen. De lijn is niet erg lang en tijdens ons bezoek bovendien voor een deel in reparatie, maar we krijgen wel een leuke stoomrit en er worden fotostops georganiseerd en dat is voor een Brits museumbedrijf hoogst bijzonder. De Tanfield Railway claimt het oudste spoorbedrijf ter wereld te zijn, reeds in 1725 reden hier houten, met steenkool gevulde, karren met paardentractie over (eveneens houten) rails. De uit diezelfde tijd daterende spoorbrug ligt er nog steeds. Bij het afscheid krijgen we een jubileumglas aangeboden.
Op het station Andrews House van de Tanfield Railway
De trein nadert het seinhuis Marley Hill op weg naar Sunniside
De oudste spoorbrug ter wereld: Causey Arch (1726)
We reizen per trein van Northern Rail (met die maatschappij zouden we op deze reis het meest te maken krijgen) van een transferium bij Newcastle naar onze eerste overnachtingsplaats, Middlesbrough. Hier is de langste nog in gebruik zijnde zweefbrug ter wereld te zien, de Transporter Bridge over de rivier de Tees. Om onduidelijke redenen blijkt de brug echter niet in gebruik. Op een informatiebord wordt een ingrijpende restauratie in het vooruitzicht gesteld en een daarmee verband houdende tijdelijke buitengebruikstelling, maar het kan ook de windkracht geweest zijn.
Op het station Middlesbrough staat het gangbare treintype van Northern Rail
De Transporter Bridge over de Tees in Middlesbrough
Middlesbrough blijkt geen opwekkende plaats, er staat veel te huur en te koop, er zijn grote kaalgeslagen terreinen waar eertijds scheepswerven en fabrieken waren en de inwoners hebben grotendeels, en met name het vrouwelijk deel, een uitstraling waar niemand echt vrolijk van wordt. Het hotel is wel comfortabel en heeft een goede keuken, een kwaliteit waar men elders in de stad vergeefs naar zoekt.