woensdag 15 februari via Franzensfeste en Innichen naar Spittal
We staan vroeg op om naar Franzensfeste (Fortezza) te gaan en aansluitend een bezoek te brengen aan de werkzaamheden aan de Brenner Basis Tunnel. Het is weer een stuk kouder. We worden met busjes, met helmen op en een hesje aan, vervoerd naar de opening van een tunnel en we lopen er een eindje in. Het gaat niet om een treintunnel in aanleg, maar om een tunnel waar door waterbuizen zullen worden geleid en wellicht ook elektriciteitsleidingen. We krijgen een informatieve uitleg over het project, waarbij ook de politieke aspecten aan bod komen. De tunnel (in feite twee treintunnels) gaat Innsbruck-Wilten met Franzensfeste verbinden en wordt 55 kilometer lang. De bestaande spoorlijn over de Brenner blijft, volgens de uitleg, bestaan maar zal alleen nog lokaal treinverkeer kennen.
Uitleg bij de ingang van de tunnel in Franzensfeste
Terug in Franzensfeste voegen de langslapers uit de groep zich weer bij ons en we wandelen, in een sneeuwjacht, naar het kopspoor waar de trein van de Pustertalbahn naar Innichen (San Candido) gereed staat. In Innichen hebben we maar beperkt tijd om over te stappen op de trein naar Lienz in Oost Tirol en het is een heel gedrang om in de stationsrestauratie tijdig een kopje koffie te bemachtigen. De grens met Oostenrijk wordt weer ongemerkt gepasseerd.
Aankomst in een ijzig Innichen
In Innichen nemen we de trein naar Lienz
De sneeuwschuiver komt goed van pas!
In Lienz nemen we de trein naar Spittal-Millstaettersee in Karinthië, onze bestemming voor vandaag. Ons hotel staat tegenover het station en is gebouwd door de familie die eertijds landerijen bezat waar doorheen de spoorlijn is aangelegd. Van de opbrengst van de verkochte grond kon het hotel worden gebouwd.