2

home2

trein3

trips2

tuin2

zondag 7 augustus naar Zermatt en de in aanbouw zijnde tunnel bij Frutigen

De ochtend begint wat miezerig, maar we besluiten desondanks om de trein (op meterspoor) te nemen naar Zermatt. De spoorwegmaatschappij heet Matterhorn Gotthard Bahn, ontstaan door een fusie tussen de Furka Oberalp Bahn (FO) en de Brig Visp Zermatt Bahn (BVZ). In Zermatt valt het kerkhofje op achter de katholieke kerk. Er liggen uitsluitend onfortuinlijke bergbeklimmers, die hebben gepoogd om de Matterhorn te beklimmen, en berggidsen die bij een beklimming zijn omgekomen. De boosdoener is door de wolkenpartijen niet te zien.

 

Het monument voor omgekomen alpinisten in Zermatt

Het monument voor omgekomen berggidsen in Zermatt

Na de middag gaan we naar Frutigen aan het Lötschbergtracé. Hier worden we ontvangen door de BLS en we krijgen een uitleg over de in aanbouw zijnde tweede tunnel in het nieuwe tracé van de lijn tussen Brig en Spiez. De eerste van de twee geplande evenwijdig lopende tunnels ligt er al, die wordt al gebruikt en heet de Basistunnel. De tunnel in aanbouw heeft nog geen rails. We raken onder de indruk van de uitgebreide veiligheidsmaatregelen die zijn getroffen in verband met het treinverkeer door de tunnel(s). Zo zijn er indrukwekkende blustreinen, er is een systeem voor de aanvoer van verse lucht en afvoer van rook, er zijn evacuatieroutes en de breedste trap van Europa biedt de mogelijkheid om passagiers van gestrande treinen snel in veiligheid te brengen.

 

We mogen niet zonder helm en hesje de tunnel in!

We mogen niet zonder helm en hesje de tunnel in!

 

De nieuwe tunnel is deels als tentoonstellingsruimte ingericht

De nieuwe tunnel is deels als tentoonstellingsruimte ingericht

 

Naar zaterdag 6 augustus      Naar maandag 8 augustus