2

home2

trein3

trips2

tuin2

vrijdag 18 november via Parijs naar Reims

We staan vroeg op omdat de Thalys naar Parijs al om 8.16 uur vanaf Amsterdam CS vertrekt. De reis naar het Gare du Nord van Parijs verloopt voorspoedig (hoewel iemand in Brussel aan de noodrem trok). Het is een korte wandeling naar het Gare de l'Est, waar vandaan de treinen naar het oosten van Frankrijk vertrekken. Hier vertrekt de TGV naar Reims en we doen slechts drie kwartier over deze rit. Vanuit de trein vangen we een glimp op van de werkzaamheden aan de uitbreiding van het tramnet van Parijs en we zien ook een paar trams rijden.

 

Het Gare de l'Est in Parijs

Het Gare de l'Est in Parijs

 

In ons hotel in Reims blijkt onze kamer nog niet beschikbaar te zijn en we laten onze bagage achter bij de piano in de lobby. Het weer is zonnig en fris en we wandelen richting binnenstad. De binnenstad is tijdens de Eerste Wereldoorlog grotendeels verwoest door de Duitse artillerie en ook de beroemde gotische kathedraal raakte sterk beschadigd. Na 1918 is de binnenstad in een gridvormig stratenplan herbouwd, met het historisch stratenpatroon is daarbij geen rekening gehouden. De nieuwgevormde rechte en brede straten vormen nu de routes voor de trams die sinds april 2011 rijden. Er zijn maar twee lijnen, A en B, waarbij lijn B een aantakking is op lijn A en de verbinding vormt met het station Champagne-Ardenne TGV. Blijkbaar zijn er twee TGV stations in Reims, het andere heet Reims Centre en dat is het station waar wij aankwamen en waar vandaan wij de volgende dag weer zouden vertrekken.

 

Het station Reims Centre

Het station Reims Centre

 

Zoals in alle nieuwe Franse tramsteden, rijden in Reims Citadis lagevloertrams. De tramtypes zijn overal dezelfde, alleen de kopvorm is per stad verschillend, waarbij aansluiting is gezocht bij de karakteristiek van de stad in kwestie. In Reims is de kopvorm afgeleid van het champagneglas, want de stad is een centrum van de champagneproductie. Er zijn negen kleuren trams, anders dan in de andere tramsteden die we hebben bezocht, waar de trams allemaal één kleur hebben.

 

De tram maakt gebruik van de brede straten van na WO I

De tram maakt gebruik van de brede straten van na WO I

 

De tramhalte bij het justitiepaleis

De tramhalte bij het justitiepaleis

 

We bezoeken de kathedraal, waarin de gebrandschilderde ramen van Chagall de meeste indruk maken. In de kathedraal zijn de meeste Franse koningen gewijd.

 

De kathedraal Notre Dame

De kathedraal Notre Dame

 

De door Chagall gebrandschilderde ramen

De door Chagall gebrandschilderde ramen

 

We besluiten om een tramrit te maken, maar het kaartjes kopen per automaat lukt niet zo goed. We worden uit de brand geholpen door een jongeman die ons kaartjes aanbiedt voor een gereduceerde prijs. De kaartjes doen het warempel en we maken een rit naar het noordelijk eindpunt Neufchâtel. Hier keren we om en rijden terug richting het centrum om uit te stappen bij de champagnekelders van Charles de Cazanove. We boeken een rondleiding met aansluitende degustatie. De rondleiding is in het Frans en moeilijk te volgen. We zien niet zoveel activiteit, wel rijen vaten waarin de champagne rijpt. De degustatie houdt het proeven in van drie soorten champagne. Terwijl we daarmee bezig zijn, komen een paar reisgenoten binnen en ook zij bestellen een proefglaasje.

 

In de champagnekelders van Charles de Cazanove

In de champagnekelders van Charles de Cazanove

 

We wandelen naar de binnenstad en eten in een Lotharings restaurant. De zuurkool smaakt er heerlijk. We gaan naar het hotel, waar onze bagage nog steeds bij de piano staat. Vanuit onze hotelkamer kijken we uit op het fraaie stationsgebouw en het parkje dat daarvoor ligt. Dat Reims een studentenstad is, merken we aan het nachtelijke lawaai, dat ons geregeld uit de slaap haalt.

 

Naar de inleiding      Naar zaterdag 19 november