donderdag 24 februari van Olomouc naar Osoblaha en terug
We gaan per tram naar het station. Olomouc kent twee tramroutes (waar in totaal zes lijnen op rijden), een 'oude route' door het historisch centrum, en een 'nieuwe route' die de as vormt van een brede boulevard in sovjetstijl, symmetrisch geflankeerd door bijpassende flatgebouwen.
De tram bij het station van Olomouc
Een straat met woonhuizen in Jugendstil
We nemen de trein naar Krnov en stappen over op de trein naar Tremesna ve Slezsku. De naam van deze plaats geeft aan dat we ons nu in Silezië bevinden. En wel in het vroegere Oostenrijks Silezië, nu Tsjechisch Silezië. De Poolse grens is vlakbij en daarachter ligt het vroegere Duits Silezië, sinds 1945 Pools gebied.
In Bruntal ontmoeten we de tegentrein naar Olomouc
In Tremesna heeft de aansluitende smalspoortrein op ons gewacht. Dat ligt ook voor de hand, omdat die trein maar vier keer per dag schijnt te rijden. Het eindpunt van die trein heet Osoblaha, het vroegere Hotzenplotz. Daar aangekomen krijgen we soep aangeboden, bier en slivovic.
Dit lijkt een maaltijdverstrekking aan Oosteuropese daklozen, maar het is onze lunch in Osoblaha (foto: Henk)
We maken een stoomrit terug naar Tremesna, met een prachtige blauwe stoomtrein (uiteraard smalspoor). Als extra attractie maken we de rit in een open wagen en met een temperatuur van circa 10 graden onder nul is dat een verfrissende ervaring. Voor de dames wordt een dichte wagon met verwarming aangekoppeld.
Op het station Osoblaha
In Osoblaha vertrekt de reguliere trein naar Tremesna
Op het station Rudoltice wordt water ingenomen
IJzige sfeer op het station Liptaň
De terugreis naar Olomouc verloopt via dezelfde stations als die op de heenreis.